10e Advents-Kerstconcert mede in teken van Pieter Vis’ afscheidsjaar!

Het 10e Advents-Kerstconcert staat mede in het teken van Pieter Vis’ komende afscheidsjaar!

Jubilerend Koninklijk Mannenkoor ‘De Netezonen’ o.l.v. Dirk Baert zijn te gast!

‘Muziek van bij ons en vanuit de wereld rond de Grote Oorlog, 1917’

Het tweede lustrum Advents-kerstconcert is op de 3de Adventszondag, 10 december 2017, aanvang 15.00 uur en voor het 9e seizoen gebeurt dit in de historische Sint- Andrieskerk, Waaistraat nr. 1 te Antwerpen. De ZE Drs. Rudi Mannaerts, pastoor van de ‘Kerk in de Parochie van miserie’ zal, voor het achtste jaar na zijn welkomstwoord, de bezoekers oproepen om samen een der schoonste gregoriaanse Adventshymnen, ‘Rorate Caeli desuper’ , te zingen.

Volgend jaar zal, na 35 intensieve concertseizoenen in Vlaanderen, definitief het doek vallen voor de Nederlandse concertzanger musicoloog Pieter Vis. Eveneens wordt de door hem in 1989 opgerichte Elza Vis-De Clercq Stichting Afd. Vlaanderen opgeheven. De drie voorbereidende klassieke afscheidsconcerten zijn nog in deze kerk voorzien waarop de laatste is, hoe kan het ook anders, op 16 december 2018, 3e Adventszondag. Met grote dankbaarheid kijkt de organisator en dirigent Dr. Vis terug op de sfeervolle muzikale momenten. Ruim 400 prachtige kerstliederen alsook andere muzikale evenementen heeft hij in al die jaren in Antwerpen uitgevoerd.

Op dit 10e adventsconcert klinkt voor het vierde jaar solozang, koorzang en samenzang, rond het thema ‘Kerstliederen tijdens ‘Grote Oorlog van ‘14-‘18’. Zo klonken namelijk op de slagvelden in 1917 Vlaamse, Duitse en Franse kerstliederen als één smeekbede voor Vrede! De stad Ieper werd met de grond gelijk gemaakt op enkele gebouwen na. En in en om de streek van het riviertje De IJzer (Steenstraete, West-Vlaanderen), sneuvelden bijna 100.000 Belgische mannen voor koning en vaderland. Eveneens zal er een toepasselijk kerstgedicht uit de Oorlogsbundels 1914-’18 ‘De Zware Kroon’ en uit ‘De Noodhoorn’ van René De Clercq worden voorgedragen door Wim De Wit.

Dit jaar hoort men naast bekende kerstliederen waaronder ‘Susa Nina’ en ‘Stille Nacht’ minder gekende kerstliederen waarvan er enkele zelfs een eerste uitvoering beleven, terwijl andere meer dan eeuwen oud zijn. Enkele van de liederen waren geschreven door soldaten in de loopgraven. In hun muzikale geesteskinderen klinkt de hoop door op ‘Vrede op aarde bij mensen van goede wil een welbehagen!

Het befaamde Koninklijk Mannenkoor ‘De Netezonen’ o.l.v. Dirk Baert viert zijn 135 jaar bestaan. Vandaar dat ze voor de tweede maal te gast zijn op dit middagconcert met hun vaste begeleider Mark Knuts aan het klavier.

De Nederlandse mezzo-sopraan Wijnie Puijk, de tenor-pianist Michel Asselmans uit Mechelen en de jonge violiste Ksenia Soucha treden samen met Koen Berger, cello op. De solisten worden door de organist Peter Possemiers begeleid, hij zorgt tevens voor het begeleidingsspel bij de samenzang.
Na afloop van dit concert staat een heerlijke beker Glühwein of warme chocolademelk voor u klaar!

Kaarten zijn te verkrijgen in de voorverkoop tot 8 december, € 12, =, tussen 9.u – 12.u. op ma – wo en vr. aan de kerk bij de koster Patrick Colen 0485 62 85 75, (op de dag van het concert a/d Kerkkaarten € 14 p.p. ).

Elektronische betaling of reservering kan uiterlijk tot vrijdag 8 december a.s. op KBC – BE95-74502912 8058 (Kerstconcert 2017)

Info: Secretariaat: Ward Steffens Tel. 0497.48.64.76
E-post: wardsteffens@telenet.be

Zie website: www.elzavisdeclercqstichting.nl